Pandemiyle birlikte iş dünyasında yaşanan değişim, İnsan Kaynakları tarafında işe alımdan yetenek-yönetim sürecine, eğitim-gelişimden takdir-ödüllendirmeye kadar birçok alanda yeni yaklaşımları da beraberinde getirdi. Devam eden dijital dönüşüm, işten ayrılmalarda görülen artış ve çalışanların sadece görevleriyle ilgili asgari gereksinimlerin karşılandığı “sessiz istifa” başlıkları gündemdeki yerini koruyor. Çalışan bağlılığını geri kazanma ve verimliliği artırmaya yönelik uzaktan veya hibrit çalışma modelleri çoğu şirkette kalıcı biçimde uygulanmakta. Peki, yeni çalışma alışkanlıklarının hayatımızda kalıcı yer ettiği bu dönemde çalışanların en çok ihtiyaç duyduğu yetkinlikler neler? Gelin birlikte bakalım.
1- Esneklik
Belirsizliğin hâkim olduğu bu dönemde sahip olmamız gereken temel yetkinliklerin başında esneklik geliyor. İşler istediğimiz gibi gitmediğinde plan değiştirmek, yeni durumun olumlu yanlarını görmek ve yeni yollar denemek çalışanları bir adım öne çıkarıyor.
2- Dayanıklılık
Zorluklar karşısında hemen havlu atmamayı ve stresli durumlarla baş edebilmeyi sağlayan dayanıklılık son on yılda önemini her geçen gün artırıyor. Dayanıklılık yetkinliği ortalamanın üzerinde olan birey, zorlu ve stresli durumlar karşısında pozitif bakış açısını koruyarak diğerlerine oranla sorunların üstesinden daha hızlı geliyor. Ve bu da sürdürülebilir başarıyı beraberinde getiriyor.
3- Dijital Zekâ: DQ
Daha önceki dönemlerde kurumlar, ağır operasyon yükü gerektiren süreçlerini dijitalleştirmek için birtakım çalışmalar gerçekleştiriyordu. Pandemi sonrası bu süreç hızlandı. Günümüzde, dijital yatkınlığı yüksek birinin dönüşen şartlara adapte olması ve diğer çalışanlar arasında öne çıkması kaçınılmaz oluyor.
4- Duygusal Zekâ: EQ
Uzaktan çalışma modelinde, ekip arkadaşlarıyla iletişim kurarken ya da toplantılarda –her ne kadar kamera açık olsa da– mimiklerin daha az olması ya da yazılı iletişimde sözlü iletişime oranla daha az veri kullanılması iletişim sorunlarını beraberinde getiriyor. Empati, iletişim becerisi, ilişki yönetimi gibi duygusal zekâya dayalı yetkinlikleri güçlü çalışanlar bu olumsuzlukları kolayca aşıyor ve daha az iletişim sorunu yaşıyorlar.
5- Çalışma Etiği
Kimse tarafından denetlenmese de kurallara uygun şekilde sorumluluklarını yerine getirmek anlamına gelen “etik çalışma” uzaktan çalışma modelinde önemi artan yetkinlik başlıklarından bir diğeri. Bilgi güvenliği anlamında da ele almamız gereken bu başlıkta çalışanların çoğunun şirket bilgisini bilgisayarında taşıdığını; ofis dışında çalışmalar, önemli görüşmeler gerçekleştirdiğini düşündüğümüzde kurumların hassasiyeti yüksek çalışanlara ihtiyaç duyduğunu söyleyebiliriz.
6- Zaman Yönetimi ve Öz Disiplin
Her dönemde önemli olan “Zaman Yönetimi ve Öz Disiplin” yetkinliği esnek çalışma modelinde daha fazla öne çıktı. Ev ve iş yaşamını dengeleyerek çalışmak, uzaktan çalışırken işe odaklanmamızı zorlaştıran dış unsurları kontrol ederek sorumluluklarımızı istenen zamanda ve kalitede yerine getirmek bu dönemde yetkin çalışanları ayrıştıran bir başka unsur.
Bir sonraki yazımızda görüşmek dileğiyle.