Bir şirketin C-Level yöneticisi olmak için sizce hangi yetkinlikler ön plana çıkıyor? Birçok profesyonele göre, üst düzey yönetici olmak için teknik yetenekler yeterli görülse de durum aslında hiç de öyle değil. Bugün, üst düzey yönetici işe alımında geleneksel bakış açısıyla ilerlemek ne yazık ki yetersiz kalıyor. Çünkü günümüzün kurumsal dünyasında dışarıdan gözlemlemenin zor olduğu sosyal beceriler, üst düzey yöneticilerin performansını çok daha yüksek oranda tahmin ediyor.
Biraz geriye gidelim, daha önceleri nasıldı?
Teknik bilgiye sahip, uzun yıllar büyük kurumlarda deneyimli, yönetsel yetkinliklerde ileri düzeyde olmak ve finansal kaynakları başarıyla yönetmek üst düzey yönetici olmak için yeterliydi. Ancak, bu hikâye günümüzde daha farklı sayfalarla devam ediyor. Bugün “iş”in tanımını çok daha kompleks, teknoloji odaklı, çeşitli ve farklı iş gücüne sahip bir kavram olarak verebiliriz. Günümüzün üst düzey yöneticilerinde aradığımız yetkinlikler de bu anlamda daha derin ve daha kompleks bir hal alıyor.
Peki, bugün liderlikte teknik mi yoksa sosyal beceri yetkinliklerine mi odaklanmalıyız?
Harvard Business School profesörlerinden Raffaella Sadun ve Joseph Fuller, Stephen Hansen ve PJ Neal C-Level 5000 pozisyonlarını inceledikleri araştırmalarını paylaşıyor ve bizlere üst düzey liderlikte aranan yetkinliklerle ilgili en güncel bakış açısını sunuyorlar. Bu yazımızda hem bu araştırmanın sonuçlarını hem de hangi sosyal becerilere odaklanmamız gerektiğini konuşuyoruz.
Öncelikle araştırmadan bahsedelim. 5000 C-Level yönetici için çalışılmış iş tanımlarını inceleyen araştırmacılar, işe alımda gün geçtikte sosyal becerilerle ilgili gerekliliklerin arttığı sonucuna ulaşıyor. Özetle, kurumlar artık C-Level yöneticilerinde farklı bir noktaya odaklanıyor: güçlü sosyal beceriler. Sosyal beceriler derken; kendilik farkındalığı, etkili dinleme ve iletişim, çeşitli-farklı gruplarla bir arada çalışabilme ve psikolojide “zihin teorisi” olarak adlandırdığımız; başkalarının kendinden farklı düşündüğü, farklı zihin düşüncelere, duygulara sahip olabileceğini anlama becerisi gibi sosyal yetkinliklerden bahsediyoruz. Peki, biz buraya nasıl geldik?
Neden sosyal beceriler ön plana çıkmaya başladı?
Kurum büyüklüğü ve kompleksliği
Yazarlar Sadun, Fuller, Hansen ve Neal’a göre sosyal beceriler, daha büyük kurumlarda daha da ön plana çıkmakta. Büyük ve kompleks organizasyonlarda, üst düzey yöneticilerin sahip oldukları bilgiyi organizasyonun problemleri ve onu çözecek doğru kişilerle eşleştirebilmesi ve iç iletişimi adeta bir orkestra şefi gibi yönetmesi gerekiyor. Sosyal beceriler olmadan sizce bu ne kadar mümkün?
Dijitalleşme
“Bilgi işlemeyi
ne kadar otomatize edersek etkili iletişim için o kadar fırsat yaratmamız gerekir.”
Peter Drucker
Drucker’ın da belirttiği gibi rutin ve operasyonel süreçler otomatize oldukça bilgisayar sistemlerinin sahip olmadığı noktalarda rekabet artacak. Yani sosyal becerilerde. Bu anlamda, pandeminin etkisiyle daha da hızlanan dijitalleşmenin sosyal becerilere olan ihtiyacı daha da artırdığını söyleyebilir miyiz?
Şirketler ne yapmalı?
Yazarlar Sadun, Fuller, Hansen ve Neal’a göre psikometrik testler ve simülasyon içeren, zorlu kararlarda, kriz anlarındaki davranışları ölçümleyen değerlendirme merkezi uygulamaları sosyal becerileri ölçümlemek için etkili araçlar. Şirketler bu araçlardan yararlanarak kurumsal dünyada somut verilerle dışardan gözlemlemenin daha zor olduğu bu becerileri bünyesine kattığı her çalışan için değerlendirebilir. Buna ek olarak, yönetici gelişim programlarında sosyal becerileri de işin içine katmak etkili sonuçlar verecektir.
Peki hangi sosyal beceriler?
Liderlerin Sahip Olması Gereken 9 Sosyal Beceri
Sosyal becerilerin önemini ve neden daha da önem kazandığını buraya kadar konuştuk. Peki hangi sosyal becerilere odaklanmalıyız? Forbes Coaches Council üyelerine göre bugünün liderlerinde özellikle 9 farklı sosyal beceri performansta ön plana çıkıyor. Bu beceriler:
1. Dinleme
2. Etkili anlatım becerisi
3. Her ortamda ve çevrede sosyalleşebilme
4. İletişim
5. Duygu kontrolü
6. Ekip odaklı ya da benzer sosyal durumlarda problem çözebilme becerisi
7. Small talk –sadece havadan sudan değil– ama insanları daha rahat hissettirecek kısa sohbetler yapabilmek
8. Sözsüz ifadeleri etkili kullanabilmek
9. Etkileme
Teknoloji gelişip kurumlar dijitalleştikçe insanı otomasyondan ayıran temel özellik –yani sosyal bir varlık oluşumuz– kurumsal dünyadaki rekabette odak noktası olacak gibi görünüyor. Bu etkinin ise katlanarak büyüyeceğini söyleyebiliriz.
Peki, sizce kurumlar işe alım kararlarında sosyal becerilere yeterince önem veriyor mu?
Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere.
Kaynaklar:
https://hbr.org/2022/07/the-c-suite-skills-that-matter-most
https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2021/07/29/nine-social-skills-every-business-leader-needs-to-master/?sh=2159c7e93b13